https://www.wup.pl/power/wp-content/uploads/2015/11/FEWER-RP-UEEFS-1-1024x139.png

Sprawozdanie z kursu metodycznego
„Project-Based Learning in the 21st Century Classroom: Steps to Success”
‘Innovative Learning: Digitalisation & Web Tools’ & “Back to Basics: Outdoor Education for Sustainable Development”Korfu, Grecja – Andrioti Kleopatra Sofia Andrioti School, 26.08–06.09.2024

W dniach 26 sierpnia – 6 września 2024 roku wzięłyśmy udział w kursie metodycznym zatytułowanym „Project-Based Learning in the 21st Century Classroom: Steps to Success”, oraz ‘Innovative Learning: Digitalisation & Web Tools’ & “Back to Basics: Outdoor Education for Sustainable Development” który odbywał się w szkole Andrioti Kleopatra Sofia Andrioti School na greckiej wyspie Korfu. 

Szkolenie miało na celu przygotowanie nauczycieli do efektywnego wykorzystywania metody projektu w pracy dydaktycznej. Kurs skupił się na wszystkich etapach pracy projektowej – od planowania, poprzez realizację, aż po ocenę i refleksję nad efektem końcowym.

Naszymi głównymi celami było:

  • zdobycie wiedzy na temat planowania i wdrażania projektów edukacyjnych w różnych grupach wiekowych i przedmiotach,

  • nabycie umiejętności organizowania pracy zespołowej uczniów oraz wspierania ich kreatywności i samodzielności,

  • rozwijanie kompetencji związanych z krytycznym myśleniem, rozwiązywaniem problemów i odpowiedzialnością za własny proces uczenia się,

  • poznanie narzędzi cyfrowych wspierających realizację projektów, takich jak e-portfolio, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, dokumentacja projektowa,

  • doskonalenie umiejętności językowych i komunikacyjnych w języku angielskim w międzynarodowym środowisku.

W trakcie dziesięciodniowego kursu uczestniczyłyśmy w licznych warsztatach, pracach zespołowych oraz prezentacjach. Przeanalizowałyśmy strukturę pracy metodą projektu, poznałyśmy zasady formułowania celów, przydzielania ról w zespole, monitorowania postępów oraz przeprowadzania autoewaluacji i prezentacji rezultatów.

Kładłyśmy szczególny nacisk na tworzenie projektów interdyscyplinarnych, łączących różne obszary edukacji i kompetencje uczniów. Pracowałyśmy z przykładami dobrych praktyk oraz tworzyłyśmy własne scenariusze projektów, które zamierzamy wprowadzić w naszych klasach i grupach wychowawczych.

W trakcie kursu korzystałyśmy również z narzędzi technologicznych, które wspierają projektowe formy pracy, takich jak:

  • Canva i Google Slides – do tworzenia prezentacji i wizualizacji pomysłów,

  • iMovie oraz Clipchamp – do montażu krótkich filmów,

  • Google Drive, Padlet, Trello – do organizowania pracy i dokumentacji projektowej,

  • Book Creator – do tworzenia cyfrowych portfolio uczniowskich.

Efekty kursu i zastosowanie w praktyce

Udział w kursie pozwolił nam:

  • rozwinąć kompetencje dydaktyczne i cyfrowe w zakresie pracy metodą projektów,

  • stworzyć bazę pomysłów i materiałów gotowych do wykorzystania w pracy z uczniami,

  • zwiększyć naszą pewność siebie w prowadzeniu zajęć w języku angielskim,

  • nawiązać kontakty z nauczycielami z innych krajów, z którymi planujemy wymianę doświadczeń i wspólne działania w przyszłości,

  • zaplanować wdrożenie co najmniej dwóch projektów edukacyjnych w nadchodzącym roku szkolnym – w ramach zajęć przedmiotowych i świetlicowych.

Podsumowanie

Szkolenie w Andrioti School na Korfu było dla nas inspirującym doświadczeniem, które otworzyło nowe perspektywy pracy z uczniami. Dzięki zdobytej wiedzy i praktyce czujemy się lepiej przygotowane do prowadzenia zajęć w duchu nowoczesnej edukacji, opartej na współpracy, samodzielności i zaangażowaniu uczniów. Wdrożenie metody projektów do naszej codziennej praktyki szkolnej już się rozpoczęło i przynosi pozytywne efekty w postaci większej aktywności i motywacji uczniów.