https://www.wup.pl/power/wp-content/uploads/2015/11/FEWER-RP-UEEFS-1-1024x139.png

 

Sprawozdanie z kursu metodyczno-językowego
„Enhance Your English Language Skills for Intercultural Communication and Differentiated Teaching: Maximizing Learning for All”
Barcelona, Hiszpania – SpainBcn-Programs, 03–14.03.2025

W dniach 3–14 marca 2025 roku wzięliśmy udział w intensywnym kursie metodyczno-językowym zorganizowanym przez SpainBcn-Programs w Barcelonie. Uczestnikami kursu byli nauczyciel języka polskiego i geografii oraz dyrektor szkoły, który jednocześnie naucza matematyki i informatyki. Celem szkolenia było rozwinięcie naszych kompetencji językowych oraz poznanie metod skutecznego nauczania w zróżnicowanym kulturowo środowisku szkolnym.

Kurs koncentrował się na:

  • doskonaleniu umiejętności komunikacji w języku angielskim w kontekście pracy w wielokulturowej klasie,

  • rozwijaniu kompetencji międzykulturowych – zrozumienia różnic kulturowych, unikania stereotypów, budowania postaw otwartości i tolerancji,

  • poznaniu strategii różnicowania nauczania dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym uczniów ze SPE oraz wybitnie zdolnych,

  • wdrażaniu narzędzi diagnostycznych i metod planowania indywidualnych ścieżek rozwoju uczniów,

  • rozwijaniu umiejętności pracy zespołowej oraz projektowania zadań dydaktycznych z wykorzystaniem narzędzi TIK.

 

  1. Rozwijanie języka angielskiego i komunikacji międzykulturowej
    Codzienne zajęcia językowe prowadzone były w języku angielskim i obejmowały ćwiczenia komunikacyjne, prezentacje, symulacje oraz analizy sytuacji edukacyjnych. Omawialiśmy przypadki zróżnicowanych kulturowo klas, zagadnienia związane z tolerancją, integracją uczniów i eliminowaniem uprzedzeń. Przygotowywaliśmy także własne prezentacje na temat różnorodności kulturowej w naszych krajach i szkołach.

  2. Zróżnicowane nauczanie i praca z uczniami o różnych potrzebach Poznaliśmy metody różnicowania treści, procesów i oczekiwań wobec uczniów. Pracowaliśmy z takimi strategiami jak:

  • Tiered assignments – różne poziomy trudności zadań,

  • Choice boards – tablice wyboru zadań,

  • Learning stations – stacje zadaniowe dla różnych stylów uczenia się,

  • Flexible grouping – elastyczne grupowanie uczniów,

  • Personal learning plans – indywidualne plany nauki.

  1. Diagnoza stylów uczenia się
    Przećwiczyliśmy zastosowanie narzędzi diagnostycznych, takich jak:

  • test VARK (wzrokowiec, słuchowiec, czytelnik, kinestetyk),

  • Multiple Intelligences Inventory – test inteligencji wielorakich,

  • arkusze obserwacyjne i kwestionariusze do samooceny uczniów.

  1. Praca zespołowa i projektowanie zadań dydaktycznych
    W grupach tworzyliśmy przykładowe zadania edukacyjne, m.in.:

  • zestawy ćwiczeń rozwijających empatię i tolerancję,

  • scenariusze lekcji uwzględniające różnorodność klas,

  • projekty interdyscyplinarne z elementami kulturowymi,

  • zadania angażujące uczniów o różnych stylach uczenia się. Wykorzystaliśmy także narzędzia TIK, takie jak Canva, Padlet, Mentimeter i Kahoot.

 

Dzięki udziałowi w kursie:

  • znacznie rozwinęliśmy nasze kompetencje językowe w języku angielskim,

  • wzbogaciliśmy nasz warsztat pracy o nowe metody dydaktyczne i strategie różnicowania nauczania,

  • zdobyliśmy praktyczne narzędzia do pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych,

  • poszerzyliśmy nasze rozumienie edukacji międzykulturowej i sposobów budowania bezpiecznej, włączającej atmosfery w klasie,

  • nawiązaliśmy kontakty z nauczycielami z innych krajów i rozpoczęliśmy rozmowy o potencjalnej współpracy projektowej w ramach programów europejskich.