Sprawozdanie z kursu metodyczno-językowego
„Enhance Your English Language Skills for Intercultural Communication and Differentiated Teaching: Maximizing Learning for All”
Barcelona, Hiszpania – SpainBcn-Programs, 03–14.03.2025
W dniach 3–14 marca 2025 roku wzięliśmy udział w intensywnym kursie metodyczno-językowym zorganizowanym przez SpainBcn-Programs w Barcelonie. Uczestnikami kursu byli nauczyciel języka polskiego i geografii oraz dyrektor szkoły, który jednocześnie naucza matematyki i informatyki. Celem szkolenia było rozwinięcie naszych kompetencji językowych oraz poznanie metod skutecznego nauczania w zróżnicowanym kulturowo środowisku szkolnym.
Kurs koncentrował się na:
-
doskonaleniu umiejętności komunikacji w języku angielskim w kontekście pracy w wielokulturowej klasie,
-
rozwijaniu kompetencji międzykulturowych – zrozumienia różnic kulturowych, unikania stereotypów, budowania postaw otwartości i tolerancji,
-
poznaniu strategii różnicowania nauczania dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym uczniów ze SPE oraz wybitnie zdolnych,
-
wdrażaniu narzędzi diagnostycznych i metod planowania indywidualnych ścieżek rozwoju uczniów,
-
rozwijaniu umiejętności pracy zespołowej oraz projektowania zadań dydaktycznych z wykorzystaniem narzędzi TIK.
-
Rozwijanie języka angielskiego i komunikacji międzykulturowej
Codzienne zajęcia językowe prowadzone były w języku angielskim i obejmowały ćwiczenia komunikacyjne, prezentacje, symulacje oraz analizy sytuacji edukacyjnych. Omawialiśmy przypadki zróżnicowanych kulturowo klas, zagadnienia związane z tolerancją, integracją uczniów i eliminowaniem uprzedzeń. Przygotowywaliśmy także własne prezentacje na temat różnorodności kulturowej w naszych krajach i szkołach. -
Zróżnicowane nauczanie i praca z uczniami o różnych potrzebach Poznaliśmy metody różnicowania treści, procesów i oczekiwań wobec uczniów. Pracowaliśmy z takimi strategiami jak:
-
Tiered assignments – różne poziomy trudności zadań,
-
Choice boards – tablice wyboru zadań,
-
Learning stations – stacje zadaniowe dla różnych stylów uczenia się,
-
Flexible grouping – elastyczne grupowanie uczniów,
-
Personal learning plans – indywidualne plany nauki.
-
Diagnoza stylów uczenia się
Przećwiczyliśmy zastosowanie narzędzi diagnostycznych, takich jak:
-
test VARK (wzrokowiec, słuchowiec, czytelnik, kinestetyk),
-
Multiple Intelligences Inventory – test inteligencji wielorakich,
-
arkusze obserwacyjne i kwestionariusze do samooceny uczniów.
-
Praca zespołowa i projektowanie zadań dydaktycznych
W grupach tworzyliśmy przykładowe zadania edukacyjne, m.in.:
-
zestawy ćwiczeń rozwijających empatię i tolerancję,
-
scenariusze lekcji uwzględniające różnorodność klas,
-
projekty interdyscyplinarne z elementami kulturowymi,
-
zadania angażujące uczniów o różnych stylach uczenia się. Wykorzystaliśmy także narzędzia TIK, takie jak Canva, Padlet, Mentimeter i Kahoot.
Dzięki udziałowi w kursie:
-
znacznie rozwinęliśmy nasze kompetencje językowe w języku angielskim,
-
wzbogaciliśmy nasz warsztat pracy o nowe metody dydaktyczne i strategie różnicowania nauczania,
-
zdobyliśmy praktyczne narzędzia do pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych,
-
poszerzyliśmy nasze rozumienie edukacji międzykulturowej i sposobów budowania bezpiecznej, włączającej atmosfery w klasie,
-
nawiązaliśmy kontakty z nauczycielami z innych krajów i rozpoczęliśmy rozmowy o potencjalnej współpracy projektowej w ramach programów europejskich.